Andreaskyrkan och jag

En bra plats att vara på

Namn: Katarina Jansson
Ålder: 60 år
Bor: Högdalen

Katarina Jansson arbetar som kafé- och uthyrningsansvarig i Andreaskyrkan. Hon började i januari 2023 och efter en knäledsoperation började hon på riktigt strax före sommaren. "Jag hittade till Andreaskyrkan av en slump. Jag har under många år hyrt stuga på Björkö under sommaren och därigenom fått kontakt med organisationen Sociala Missionen. Det var genom dem jag fick höra att Andreaskyrkan sökte en kaféansvarig."

Hur trivs du i kyrkan?
"Jag trivs jättebra! Det är en bra plats att vara på och det finns en härlig gemenskap. Sen är det också kul att jobba på Söder och gå runt i kvarteren runt kyrkan."

Berätta lite mer om dina arbetsuppgifter.
"På tisdagar har vi kafé med mat och fika mellan 11–15 och varannan onsdag är det lunchkonsert klockan 12. Efteråt erbjuds lunch och fika. Tillsammans med volontärer lagar vi vår egen mat och bakar fika till kafét. Det är kul att se båda nya och välbekanta ansikten varje vecka."

"Utöver kafét sköter jag uthyrningen. Jag har kontakt med dem som vill hyra över mejl och ibland visar jag lokalerna för potentiella hyresgäster. Fakturering, inköp av varor samt viss lokalvård ingår också i mina arbetsuppgifter."

Är det något du vill ändra eller utveckla i verksamheterna du driver?
"Det pågår ett gemensamt arbete för att utvidga verksamheten och locka hit fler människor. Även om kyrkan ligger väldigt centralt är den samtidigt lite gömd. Vi försöker sprida information och dela ut flyers för att locka hit fler."

Text: Olivia Elveborg