Bryt ensamhetens mur

Andreaskyrkans församling tog 1999 initiativet till projektet Bryt Ensamhetens Mur. Arbetet blev en framgång, och för många äldre bröts isolering åtminstone för några stunder med mindre ensamhet och bättre livskvalité som följd. Många frivilligbesökare kan också berätta om nya vänner och värdefulla kontakter.

Bryt ensamhetens mur växter fram ur ett samarbete mellan Södermalms stadsdelsförvaltning, Sociala Missionen och Individuell Människohjälp. Inledningsvis fanns också Svenska Missionskyrkan och Lidingö folkhögskola med.

Andreaskyrkans församling har under åren varit arbetsgivare för ansvarig verksamhetsledare. Medel till denna tjänst har kommit från olika håll. Inledningsvis bidrog bland annat Socialdepartementet, Sociala Missionen, Södermalms stadsdelsförvaltning och Svenska Missionskyrkan. Men också från olika fonder och stiftelser har inkommit medel.

Samarbetspartnerna har funnits representerade i en styrgrupp respektive en referensgrupp. I styrgruppen har beslut tagits om verksamhetens innehåll och utformning. I referensgruppen fördes idesamtal men gruppen har även deltagit i praktiskt arbete.

Bryt ensamhetens mur har varit ett inspirerande tillskott i församlingens arbete, och vi vill med våra goda erfarenheter av samarbetet i Bryt Ensamhetens Mur bygga vidare på nya diakonala mötesplatser bland annat Nytorgsträffen, en mötespunkt för pensionärer på Nytorgsgatan 44.

I vår presentation av Bryt Ensamhetens Mur har det varit viktigt att få berätta om alla de enskilda möten och besök som gjorts under åren. På gräsrotsnivån möter vi de som fått besök men också de som själva gjort besök:

Elvira är 93 år och bor ensam i sin lägenhet på Södermalm. Varje dag kommer någon från hemtjänsten till Elvira för att hjälpa henne med mat och omvårdnad. Elvira har inga barn eller nära anhöriga och sitter därför ofta ensam i sin lägenhet. Stina är 28 år och studerande. Stina själv saknar kontakten med äldre och känner att hon har tid över för att engagera sig för någon annan. Både Elvira och Stina hör talas om Bryt ensamhetens mur och kontaktar därför Andreaskyrkan med en önskan om att få en kontakt.

Nu har Stina och Elvira kontakt varje vecka. Oftast kommer Stina hem till Elvira och de dricker kaffe och umgås, men ibland gör de även kortare utflykter tillsammans. Elvira och Stina trivs ihop och deras kontakt har gjort att båda känner en ökad livskvalitet.

Bryt ensamhetens mur har varit en besöksverksamhet och målgruppen för verksamheten har varit äldre ofrivilligt isolerade människor boende på Södermalm. Genom att skapa förutsättningar för kontakt med och mellan äldre har målet varit att stärka självkänslan, minska oron och otryggheten, höja livskvaliten samt ge möjlighet att få nya vänner. Besöken har gjorts av frivilliga och skett främst hos äldre som bor hemma i eget boende men också på olika äldreboenden i området.

I verksamheten arrangerades även samlingar under namnet "Samtal om äldreliv". Dessa samlingar har varit öppna för alla men riktat sig främst till anhöriga, äldre och frivilligbesökare. Ambitionen var att kunna erbjuda ett varierat program med teman som berör äldres situation och vardag. Samlingarna har hållits i en av stadsdelsnämndens lokaler som heter Nytorgsträffen, Nytorgsgatan 44.

Som frivilligbesökare har man möjlighet att göra en viktig och uppskattad insats. Frivilligbesökarna intervjuades samt fick lämna referenser innan de godkändes för besök av verksamhetsledaren. Frivilligbesökarens första besök hos den äldre gjordes gemensamt med verksamhetsledaren. Verksamhetsledaren har kontinuerligt följt kontakterna mellan frivilligbesökare och den de besökt. Detta har skett både genom besök hos den äldre men även genom kontakt med den frivillige. Frivilligbesökarna har också kallats till grupphandledning en gång per termin.

Du som är intresserad av att få veta mer om arbetet med Bryt ensamhetens mur och få ta del av dess dokumentation är välkommen att ta kontakt med:

Sven Johannesson, vikarierande pastor med inriktning på diakoni 08-641 20 38