Utsatta demokratikämpar

politiker_small

Vem älskar en politiker? Och vem älskar att vara politiker när man vet att man när som helst kan råka ut för ett mediedrev?

Bland annat om detta handlade ett samtal om demokrati som församlingen ordnade i oktober.

Inbjudna politiker var högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg (fp) och riksdagsledamöterna Magdalena Streijjffert (s), Jakob Forssmed (kd) och Esabelle Reshdouni (mp).

Samtalsledaren Erik Herngren, medlem i församlingen, började med att fråga publiken, ett 40-tal personer, hur många som är eller har varit politiskt aktiva. En fjärdedel räckte upp handen. Erik Herngren tyckte att det kunde vara fler - frikyrkorna har en lång tradition av engagerade människor som kämpar för det de tror på. Kyrkan måste också uppmuntra människor som vill engagera sig för demokratin.

Det främsta skälet till att de inbjudna heltidspolitikerna blev just politiker, är ett starkt engagemang och en vilja att förändra någonting.

Det som syns i medierna (många medier) är skandaler. I ett hårdnande medieklimat är tidningar, radio och tv ute efter att vara först med ett smaskigt avslöjande.

- Man kan få intrycket av att man måste vara en fullblodsidiot för att bli politiker i dag, när man vet att en journalist när som helst kan gräva fram vilka gamla synder som helst ur ens förflutna, sa Erik Herngren.

Krävs då ett fläckfritt förflutet för att kunna bli och vara politiker?

- Jag har varit med i ett mediedrev och det var det värsta jag har varit med om, sa Magdalena Streijffert.
Hon tycker att det slår mot alla politiker när någon hängs ut och hon tar åt sig även om det är en politiker från ett annat parti, berättade hon.

Svårt leva som man lär

Esabelle sa att hon verkligen försöker att leva som hon lär. Eftersom hon är miljöpartist tänker hon på att leva så miljövänligt det går.

- Men det är också orimligt att gå från Tullinge, där jag bor, eller åka tunnelbana eller pendeltåg hela tiden, när man är riksdagsledamot, sa hon.

Lars Leijonborg sa att en makthavare måste tåla att bli granskad. Annars fungerar inte demokratin. Å andra sidan har media fel fokus ibland, tyckte Jakob Forssmed.

- Om en politiker får avgångsvederlag kan det stå mycket om det. Men man har infört avgångsvederlag för att det inte ska vara så mycket korruption, sa han.

Lars Leijonborg berättade att han upplever att intresset från allmänheten, "vanliga människor", är stort för politikers arbete. I många andra länder är avståndet mellan politiker och andra människor mycket mycket större, menade han. Esabelle upplevde ett slags hatkärlek till media.

- Man vill gärna vara med i media och är beroende av dem. Samtidigt måste man underkasta sig deras villkor.

Pride-semester

Jakob berättar om ett tillfälle då en journalist frågade honom om han skulle vara med på den årliga Pride-festivalen, för att ge sitt stöd till homo- bi- och transsexuella människor. Hans parti kristdemokraterna är det enda i riksdagen som inte ger sitt stöd till homosexuella äktenskap. Jakob berättade att han skulle ha semester då och att det var planerat sedan länge. Därför planerade han inte att vara med på Pridefestivalen. Rubriken dagen efter blev "Han tog semester under Pridefestivalen". En något tillskruvad nyhet således.

- Fast, sa Lars Leijonborg, 99 procent av alla kontakter med allmänheten är positiva.

Samtalsledaren Erik Herngren undrade vad som kommer att hända med politiken, och demokratin, i framtiden. Partierna har allt färre medlemmar. Och kan vi som församling göra något för att värna demokratin och de som väljer att jobba politiskt? Panelen var ense om att kyrkan inte ska vara partipolitisk. Däremot måste vi som församling värna dem som väljer att arbeta politiskt.

- Frågan är stor och vid. Men engagerade människor ger ringar på vattnet, avslutade Jakob Forssmed.

Annika Dzedina