Angeläget samtal

Olika språk i olika rum

Nora Khalil är lärare och författare. Hennes ungdomsböcker har rönt stort intresse, både bland unga och vuxna. I mars kommer hon till Andreaskyrkan. Olivia Elveborg har intervjuat henne.

Nora Khalil debuterade som författare år 2022. Hennes första bok, Yani, blev nominerad till flera priser, bland annat August priset för bästa barn-och ungdomsbok. Den belönades även med Hjärtans fröjd-priset år 2022. I år kom uppföljaren Abow. I somras var hon en av Sveriges Radios sommarpratare.

Böckerna Yani och Abow speglar hur det är att växa upp i en av Stockholms förorter som barn till invandrare och de tar upp många viktiga samtidsfrågor. Det är ungdomsböcker som passar för alla åldrar. Den 9:e mars kommer Nora till Andreas kyrkans lördagsfrukost. Inför besöket ställde jag några frågor.

Hur vill du presentera dig, vem är Nora Khalil?
-Jag är författare och har skrivit två böcker, Yani och Abow. Jag är uppvuxen i Alby och det är även där mina böcker utspelar sig. Jag utbildade mig till lärare på Stockholms universitet, men sen läste jag kreativt skrivande på en folkhögskola. Det var då jag började skriva på min debutroman. Innan dess hade jag bara skrivit poesi. Jag hade inga planer på att skriva romaner, men vi fick olika skrivövningar som ledde in mig på den banan.

Som författare håller du även mycket föreläsningar och författarsamtal, hur brukar de se ut?
-Hela hösten har jag åkt runt till skolor och bibliotek för författarsamtal. I skolorna brukar jag berätta om min resa som författare, om läsning och när det finns tid brukar vi göra lite skrivövningar. På bibliotek varierar det lite, antingen är det en föreläsning eller så har vi ett samtal där jag är samtalsledare.

Utställning om sorg
”Kollektiv sorg” är ett initiativ som startades 2020 för att lyfta problemen med gatuvåld. De identifierar både problemen och åtgärder som krävs för att minska våldet. De lyfter frågorna genom konst, poesi och personliga berättelser.

Vilken är din koppling till Kollektiv sorg?
-Jag jobbar inte med Kollektiv sorg, men har gästat dem och läst poesi. Det är ett viktigt och aktuellt ämne.

Språk är viktigt i skrivandet, hur tänker du om språk?
- Språk är makt, det är nödvändigt för att göra sig förstådd och det öppnar många dörrar i samhället. Mina föräldrar är invandrare och jag har sett hur språket kan ge en felaktig bild av dem på grund av deras brytning. Någon som bryter på svenska kan anses mindre utbildad, vilket inte alls är fallet.

- I mina böcker använder jag mig av mycket slanguttryck som används i förorter. Slang har ett dåligt rykte och beskrivs ofta som något negativt, vilket jag inte håller med om. Användandet av slang visar snarare att talaren behärskar flera språk. Dess utom skapar det möjligheter att leka med språket, det blir roligare och mer lekfullt med olika uttryck och liknelser. På så sätt nyanserar det språket. Om du kan anpassa språket till olika rum, är det en tillgång som ger ett mer varierat språk. Att behärska ett språk, som svenska eller engelska, är ett privilegium, säger Nora Khalil.

Läs eller lyssna
Själv rekommenderar jag varmt att läsa eller lyssna på Noras böcker. De väcker mycket tankar samtidigt som de erbjuder många skratt. Det är helt enkelt en bra läsupplevelse!

Text: Olivia Elveborg
Foto: Daniela Spiroska