Andreaskyrkan och jag

Edvin med nya erfarenheter

Edvin Greneskog är sommarpastor i Andreaskyrkan för tredje sommaren i rad. Han ser fram emot kyrkans sommarcafé, men också att rytmen hålls vid liv med gudstjänst varje söndag.

Du kommer vara sommarpastor. Vad ser du fram emot?
Jag ser fram emot att möta människor, att få ge och ta emot. Det känns fint att möjliggöra att vår rytm av gudstjänster kan fortgå även under sommaren. Sen är gemenskapen på vårt sommarkafé alltid underbar.

Du var här även förra sommaren. Något särskilt minne?
Jag minns en varm sommardag när vi fick fint besök av Josef och Ingrid Schyborger som bjöd på instrumentala sommarpsalmer på gitarr och kontrabas på vår fina terrass. Och av vad jag har hört är det inte omöjligt att vi kan få höra dem i sommar igen.

Nyligen blev du pappa. Har det förändrat dig som pastor?
Ja, absolut! Det har gett mig en ny erfarenhet av en kärlek jag inte känt innan. Det har också blivit en tillgång i att förstå Guds kärlek och det stora i Jesu födelse och liv. Varje barn är ett underverk, men att få vara med om det på nära håll är något helt otroligt.

I augusti blir du formellt ordinerad som pastor. Vart tar du vägen?
Jag börjar som pastor i Sätunakyrkan i Märsta den första augusti. Det är en församling på ungefär 90 medlemmar som finns mitt i Märsta. En mångkulturell församling där man ber, dansar och lever tillsammans. Vi ser mycket fram emot hösten och att få börja ett nytt kapitel.

Intervju: Magnus Stenberg