Kyrka att hyra!

Marita Josefsson är anställd på 60 % som uthyrningsansvarig i Andreaskyrkan. Församlingsbladet har ställt några frågor om verksamheten.

marita2_smallVarför är kyrkan en bra lokal att hyra ut?

- Andreaskyrkan har ju ett väldigt bra läge - det är lätt att ta sig dit med T-bana eller tåg oavsett vilket håll man kommer från. Sedan finns det många som uppskattar att lokalerna inte är strikta konferensrum, utan har lite mer atmosfär. Att vi dessutom har bra priser är förstås ett annat plus.

- För församlingens del är uthyrningsverksamheten en möjlighet att bli känd och att få nya kontakter. Det kan handla om kontakter med olika organisationer, men även personliga kontakter.

Vilka är det som hyr?

Det är till exempel Socialförvaltningen och andra enheter från stadsdelarna som har olika utbildningar, konferenser och planeringsdagar. Vi hyr även ut till handledningsgrupper och bostadsrättsföreningar och till körer och orkestrar som har konserter på helgerna. Varje vecka hyrs lokalerna dessutom av tre körer för övningar och av tre AA-grupper som mer eller mindre sköter sig själva.

Hur omfattande är verksamheten?

- Det är väldigt svårt att säga hur många timmar uthyrning vi har per vecka eftersom det varierar mycket från vecka till vecka. Vissa veckor kan det nog vara uppåt 70 timmar inklusive grupper som sköter sig själva.

Hur ser din arbetsdag ut?

- Ingen dag är den andra lik! Vissa veckor jobbar jag betydligt mer än 60 procent och andra veckor jobbar jag bara några få timmar. Om jag ändå skulle beskriva en "vanlig dag på jobbet" skulle den se ut ungefär så här: Jag kommer cirka klockan 7.15 för att bre smörgåsar och göra kaffe/te till 30 personer som börjar klokan 8.30. De ska även ha projektor och duk, konferenstavla och en kanna vatten och glas i Andreassalen. De ansvariga kommer klockan 8.00. De vill möblera om lite. Deltagarna kommer. Någon vill ha en glutenfri smörgås. Någon frågar vad det är för kyrka. Efter fikat är det lugnt, så jag går igenom mejl och skriver bokningsbekräftelser. Klockan 10.00 kommer en handledningsgrupp som ska ha fika. De är bara här 2 timmar. Då den större gruppen går på lunch diskar jag och ser över toaletterna. Efter lunchen går jag och handlar inför nästa dag. Kaffe behöver också köpas in. Sedan är det eftermiddagsfika för gruppen klockan 14.30. En besökare kommer och vill se kyrksalen. Gruppen går strax innan klockan 16.30, men några dröjer sig kvar. Jag plockar ut muggar och glas och diskar upp och ställer i ordning i rummet innan jag går hem för dagen.

Vem ansvarar för verksamheten om/när du blir sjuk? Vad händer då?

- Det undrar jag också, men jag har varit ovanligt frisk som väl är! Sjukdom och andra förhinder kan ju komma plötsligt och i så fall får väl någon bara släppa in gruppen. Sedan får det lösa sig efter hand med fika och annat. Enda gången som det blev lite problem var när jag satt kvar i Australien en vecka på grund av askmolnet. Pastor Katarina Alexandersson ordnade då lösningar på de uthyrningar som skulle vara.

Vad behövs för att verksamheten med uthyrning ska bli ännu bättre?

- Lokalerna med inventarier måste skötas så att det är rent, trevligt och funktionsdugligt. Här vill jag passa på att uttrycka min uppskattning till arbetsgrupperna som gör en grundligare städning och översyn inför varje helg. Utan er skulle inte uthyrningen fungera!

- Det behövs också ett antal frivilliga som kan hjälpa till vid större uthyrningar och vid konserter. Ett tack till er som redan hjälpt till! Om du inte blivit tillfrågad, men gärna skulle vilja hjälpa till någon gång får du gärna ta kontakt med mig.

- I övrigt skulle jag gärna vilja byta ut en del stolar och bord och fräscha upp lite här och var när det finns ekonomiska möjligheter till det.

Intervju av Jonas Bergholm

Några minuter med körledaren Yvonne af Ugglas

Under en vecka i Andreaskyrkan passerar det många människor. Många av dem tillhör olika grupper som varje vecka hyr in sig för olika verksamheter i våra lokaler. En regntung februari tisdag möter jag Yvonne af Ugglas. Hon samlar varje tisdag 150 körsångare i vår kyrksal med kören "Kör för alla".

Hur är det att vara hyresgäst i Andreaskyrkan Yvonne?

- Helt underbart, kyrksalen har en mycket fin akustik. Och sen är ju kyrkan mycket vacker också, och det fungerar mycket bra praktiskt sett att vara här.

Tycker du att det fungerar bra?

- Ja det tycker jag verkligen. Här finns en varm stämning, och det skall du veta är inte någon självklarhet. Och sen tycker jag att ni som jobbar här har en så fin utstrålning.

Vad sjunger ni för repertoar?

- Det blir mycket visor och populärmusik samtidigt som jag lär ut en röstteknik som innebär att alla verkligen kan sjunga, avslutar Yvonne och kilar iväg till nästa uppdrag.

Sven Johannesson