I gemenskap i Andreaskyrkan

- Vem kan jag lämna blommorna till, frågade en av gästerna.
- Jag vet inte, svarade en volontär. Sedan fick han syn på mig, lyste upp och sa:
- Lämna dom till pastorn!
Jag fick en vacker bukett blommor i min famn och ett varmt tack för festen.

Jag hämtade en vas i köket, gick upp i kyrksalen, som vi möblerat om till café denna långfredag, och ställde den på nattvardsbordet så att alla gäster skulle få glädje av blommorna.
Kvinnan var en av de ca 550 gäster, volontärer och kockar som delade Påsk i Gemenskap i Andreaskyrkan på långfredagen och påskafton. När långfredagsgudstjänsten precis var slut körde en lastbil in på parkeringen bakom kyrkan och lastade av 600 portioner mat, påskbakelser och godis. Nio kockar klev in i köket och plockade fram de största kastrullerna, och började värma soppa. 20 volontärer från olika sammanhang samlades och gick igenom dagen tillsammans med Magnus Helmner från Ny Gemenskap, initiativtagare till arrangemanget. Vi hjälptes åt att bära bord och stolar, lägga godis i 500 påsar, brygga kaffe och ställa fram mikrofoner till musikerna.

IMG 20130330 153430 small

Musik och soppa

IMG 20130518 163856 smallVarje gäst fick en lott och vid dagens slut kunde man vinna en cdskiva, som projektet ”Våran drömmars stad” spelat in. Det är en gatuskiva som människor som lever i utsatthet får köpa för 20 kr och sedan sälja för 80 kr. Texterna har skrivits av hemlösa och rotlösa, musiker har tonsatt och artister som Markus Krunegård och Irma Schultz Keller mfl sjunger.

En kärlekssoppa, kallade kocken Johan Lundberg soppan som serverades. Ingredienserna var skänkta från olika håll och tillagad av kockar i nätverket Chef United.

-Idén till nätverket Chef United föddes våren 2005, berättar Johan, när jag och min förre Souschef Marcus Gabrielsen var sura på att vi unga kockar inte hade samma möjligheter att träffas, utbyta kunskap eller hjälpa varandra som de ”gamla rävarna” som åkte på vinresor och träffades på krogar. Vi skapade en pakt om att vi skulle göra vår egen tolkning av de äldres nätverkande. Men det rann tyvärr ut i sanden. Samma försommar blev Marcus mördad i Stockholm. Mitt sätt att hedra hans minne är att jag sedan dess har byggt detta nätverk. Vi bidrar bl.a till en mathjälp för de hemlösa i Stockholm, hjälper till med Nalles Resa som är en stiftelse med fokus på svårt sjuka barn och deras familjer, Riksorganisationen för Anhöriga till Våldsdödade (RAV), och vi samarbetar med Ny Gemenskap.

Medmänsklighet gör gott

Vi är politiskt och religiöst obundna, betonar Johan. Vi hjälper till i samhället där vi kan och med en stark ställning i restaurangbranschen ter det sig naturligt att vi tar hand om maten vid dessa arrangemang.

- Påsk i Gemenskap, säger Johan, gav mig en varm känsla i kroppen. Medmänsklighet gör gott!

Några veckor efter påsk går jag till Medborgarplatsen där Soppkök Stockholm, en organisation som vill sätta hemlösheten på politikernas agenda, serverar soppa. Där träffar jag Imad som var med på påskafton, vi pratar en stund och han berättar mer om sin situation. Det känns som att det inte är så mycket jag kan göra men jag inser av hans varma avsked att bara detta att känna igen varann och växla några ord har betydelse.

IMG 20130329 152728 small

Nästa gång i Andreaskyrkan

Korskyrkan, Filadelfiakyrkan, Immanuelskyrkan och S:t Matteus församling är fyra kyrkor som samarbetar kring Lunch i gemenskap på lördagar. 21/9 kommer vi i Andreaskyrkan att vara med och bjuda in till lunch. Det är många som vill laga gemenskapens soppa och den blir bara bättre ju fler vi är! Du behövs, välkommen med!

Katarina Alexandersson

Vill du veta mer om hur du kan engagera dig, gå in på:

nygemenskap.org

varandrommarsstad.se