Gudstjänster med och för alla åldrar

Fem gånger under våren inbjuder vi till gudstjänster med och för alla åldrar. Gudstjänsterna har olika karaktär, med en blandning av rörelse, berättande, musik, sång och bön.

Om inte annat anges är det fika efter alla gudstjänster.

Gtj Ung kvall small8 januari 16.00 Trettondedagsspel
En eftermiddag för alla åldrar! Barn, ungdomar och vuxna i kyrkan bjuder in till ett Trettondedagsspel. Julberättelsen dramatiseras och vi är alla med och sjunger psalmer, som för berättelsen framåt. Efteråt fortsätter vi gemenskapen en våning ner där vi äter tillsammans och dansar ut julen kring granen.

Vill du eller ditt barn vara med i dramatiseringen är du välkommen att höra av dig till Elisabet Ravelojaona. Det finns både roller med repliker och statistroller.

12 februari 11.00 Och ordet blev människa
Hur vi talar med och om varandra är viktigt, men också hur vi talar om oss själva. Gud skapar med sitt ord och i Johannes evangelium liknas Jesus vid ordet som blir människa. Hur använder vi våra ord?

26 mars 11.00 Maria får ett särskilt uppdrag
”Var inte rädd Maria!” En ung kvinna får besök av en ängel och hon får frågan och säger ja, till det mycket speciella uppdraget att bli Jesus mamma.

6 april 18.00 Skärtorsdagskväll En fest som slutar i kaos
Tillsammans möter vi texterna som berättar om Jesus sista måltid med lärjungarna och Petrus lögner på översteprästens gård. Under kvällen äter vi kvällsmat tillsammans och firar nattvard.

7 maj 11.00 Andreasmässa Nyfiken på änkan i Sarefat och hennes son
En gudstjänst där vi firar nattvard tillsammans och möter berättelsen om hur människor påverkas av en lång torrperiod och modet att dela med sig av det lilla som finns.

Regelbundna mötesplatser för barn och unga

Andreasfreda’ möts varje fredag 15.00 – 18.00, med uppehåll för skollov. En grupp där vi fikar, bakar, leker, spelar spel och lär känna varandra. Samlingen avslutas med en tanke och vår ljusrunda, där alla får bidra med sin reflektion kring dagen. Från åk 4 och uppåt.

Ung kväll möts ungefär varannan vecka. Fredagar 18.30 – ca 22.00. En blandning av lekar, spel och samtal om livet. En grupp för dig som går på gymnasiet och däröver. Vårens datum: 13/1, 27/1, 10/2, 24/2, 10/3, 24/3, 21/4, 5/5

Tacolördag En grupp för högstadieåldern. Vi träffas en lördag i månaden för att laga mat, äta och umgås kring olika aktiviteter, som filmkväll, sällskapsspel m.m. Vi ses första gången för terminen lördag 28 januari och planerar då våren tillsammans.

Konfirmationsläsning

2023 kommer vi att ha en grupp ungdomar som är med i olika konfirmationsläger/grupper. Elisabet räknar med att vara ledare på lägret som hålls i Sjövik, Dalarna, efter midsommar. Under våren kommer vi att träffas vid tre tillfällen för att skapa en grupp tillsammans i Andreaskyrkan, med en avslutande gudstjänst i september.

Lördag 11 mars 17.00-21.00 Mat lekar och prat.

Torsdag 6 april 18.00 Skärtorsdagskväll med påskdrama och enkel kvällsmat. En samling öppen för alla, inte enbart konfirmandgruppen.

Söndag 7 maj 11.00 Gudstjänst med nattvard för och med alla åldrar. Samling med konfirmanderna efteråt.

För mer information om barn- och ungdomsarbetet, liksom verksamhet för Unga vuxna och studenter i Andreaskyrkan: Elisabet Ravelojaona, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller 070-758 55 61.