Konfirmationsläger på Sjövik

I sommar väntar konfirmationsläger för de konfirmander som under våren mötts i kyrkan tillsammans med pastor Elisabet, som berättar om mötena de haft och ett av lägren i sommar.

Hur har vårens träffar sett ut?

- Det har varit tre träffar i kyrkan, första träffen var fokus på att lära känna varandra och sedan har det varit en träff i samband med Skärtorsdagen och en i samband med en gudstjänst där vi efteråt har samtalat.

Nu i sommar ska tre av konfirmanderna och Elisabet åka på konfirmationsläger till Sjövik Folkhögskola i Dalarna utanför Avesta-Krylbo. Equmeniakyrkan är huvudman för folkhögskolan som grundades redan 1921.

- Det är en klassisk folkhögskola ute på landet där alla bor i elevhem, har lektioner i klassrum och samlingar i kapellet och den stora hallen. Utöver lektionerna händer en massa annat kul med olika aktiviteter både i klassen och med de övriga deltagarna.

Hur många kommer det vara i sommar?

- Till sommarens läger är det 12 ledare och 118 deltagare i 4 årskurser, varav 43 går i årskurs 1. Deltagarna kommer från hela landet, bland annat från Norrmalmskyrkan och Kyrkan vid Brommaplan i Stockholm, men även från bland annat Västerås och Sandviken.

Hur är upplägget med de olika årskurserna och samarbete mellan dem?

- Det är ett system som funnits länge där deltagarna dels tillhör en klass baserat på årskurs och utöver det ses varje dag i en tvärgrupp med deltagare från olika åldersgrupper där deltagarna från årskurs 4 leder träffen. Årskurs 2, 3 och 4 inkluderar en ledarskapskurs och i samlingarna i tvärgrupperna får årskurs 4 chansen att öva praktiskt. Andra traditioner är att årskurs 2 alltid har en hajk och årskurs 3 åker på retreat.
I år är första året på länge som vi har konfirmandrar i kyrkan, hur kommer det sig att det blir konfirmationsläger i just Sjövik?

- Förra året blev jag inbjuden att hålla en temadag om diskrimineringsgrunderna och tyckte det var väldigt kul att möta alla ungdomar och vara på läger igen. Det gav mersmak och sammanföll med att några av våra ungdomar har åldern inne för att konfirmationsläsa i år. Förra året var temat ”alla är lika värda”. I år är temat samma som Equmenias tema för året: Blås där det glöder.

Vi önskar alla fem konfirmander en rolig och givande upplevelse! Varmt välkomna till konfirmationshögtid den 24 september i Andreaskyrkan.

konfirmander smallTre av våra konfirmander, i samband med bibelutdelning i gudstjänsten den 7 maj.
Från vänster: Julia Åström, Alma Elftman och Astrid Kolterud.

Text Olivia Elveborg
Foto: Magnus Stenberg