Vi måste minska våra avtryck

Olivia smallJag hörde nyligen en bön som klockrent uttryckte vad jag känner: ”Vi ber för våra ledare, hjälp dem ta bättre beslut.” Det jag tänker på när jag hör dessa ord är miljöfrågan. Hjälp våra ledare ta bättre beslut, eller kanske: hjälp dem agera. Jag är irriterad, trött och frustrerad över våra ledare och vårt samhälles bristande förmåga att hantera klimatkrisen som den kris den är.

Ibland känns det tungt att tänka på framtiden när det hela tiden kommer nya rapporter som säger att vi inte gör tillräckligt. Då är jag tacksam för min tro, den blir ett skyddsnät. Jag kan luta mig tillbaka på tron att vi kan lösa det, men inte utan att vi anstränger oss. Det krävs att vi gör allt vi kan. Att vi i kyrkan kan be och samtala om dessa frågor är viktigt, och det ska vi fortsätta med. Utöver detta måste vi agera för att minska vårt avtryck. Genom många av våra vardagliga beslut har vi möjlighet att gör en liten insats, i allt från maten vi väljer till resorna vi gör. Det finns oftast ett grönare alternativ och det är alternativet vi måste välja.

Det är många unga som brottas med klimatångest, en djup oro för framtiden. Det är ungas oro, ilska och frustration som har skapat globala rörelser likt Fridays For Future. Oavsett om dessa rörelser har något inflytande eller inte över beslutsfattarna tror jag de är otroligt viktiga för de som är en del av rörelsen. Den erbjuder det som kyrkan ger mig och många andra: en gemenskap, möjlighet att samtala och dela fram- och motgångar.

Jag vill göra ett tillägg till bönen ovan: ”Gud hjälp våra ledare lyssna på våra forskare, våra experter och på oss. Hjälp dem höra oss likt du hör våra böner.” Tron är ett skyddsnät och med den att falla tillbaka på måste vi agera för klimatet och framtiden. Vi måste dra vårt strå till stacken som individer och som kyrka.

Olivia Elveborg, medlem i redaktionskommitén

Foto: Elisabet Ravelojaona