Inre resa – yttre mod

Lotta BondessonInre resa - Yttre mod. Så börjar visionen för Andreaskyrkan som styrelsen arbetat med och nu börjar ta form.

Smaka på orden Inre resa - Yttre mod, hur smakar de?

Vilka associationer ger det dig?

För sju år sedan flyttade jag till Stockholm från Värmland. Barn och barnbarn bodde kvar där. Jag var nyskild och arbetslös och det enda sättet att få nytt jobb var att flytta till Stockholm. Så jag fick starta om nästan allt i mitt liv och jag var trasig i själen. Det svåraste var att hitta nya vänner, det är inte enkelt i vuxen ålder.

Så småningom hittade jag till Andreaskyrkan och här möttes jag av en värme och ett välkomnande som gick direkt till hjärtat. Här fanns (och finns) en atmosfär av öppenhet och ett stort intresse för människor som kommer till kyrkan.

Min inre resa har fått fortsätta i Andreaskyrkans gemenskap. Tillsammans reser vi mot en djupare tillit till Gud och en större närhet till varandra.

Yttre mod ger mig smak av styrka, kampvilja, stolthet, kreativitet.

Det kan vara att våga stå upp mot orättvisor och missunnsamhet, att våga visa vem jag tror på.

När jag åker till kyrkan på söndagsmorgnarna händer det att jag snubblar över hemlösa i trappan upp från T-banan. Någon försöker sälja Situation Stockholm och jag skyndar förbi, skamsen, men jag har ju så bråttom, ska koka kyrkkaffe.

Tänk om vi i Andreaskyrkan kan samla ihop allt vårt mod och åstadkomma en förändring för de människor vi möter i Stockholm och som far illa, de som aldrig kommer i närheten av kyrkkaffet.Lotta Bondesson

I min vision för Andreaskyrkan ser jag en kyrka full av liv, glädje, musik, dans, kreativitet och gemenskap, som tar ansvar, visar omsorg och står rakryggad i sitt ställningstagande.

En kyrka som syns, hörs och känns.

Lotta Bondesson
Medlem i Andreaskyrkans styrelse