Har världen fått tokryck?

Ibland undrar jag om världen fått tokryck. Tänk att man kan komma på idén att köra in med flygplan i stora höghus. Tusentals människor dör i onödan. Man kan verkligen förstå att herr President Bush förklarar terrorismen krig och tar till alla metoder för att skippa rättvisa och ordning i världen. Det var ju ändå ett slag mot hjärtat och flera tusen personer som strök med. Man måste verkligen ta i med hårdhandskarna och använda alla resurser mot en så lössläppt våldsamhet.

Men hallå, vakna! I USA skjuter amerikaner andra amerikaner - 90 människor dör per dag! Det blir 630 döda i veckan, ca 2.700 döda i månaden, över 30.000 döda per år. Snacka om tokryck!

Det låter som en godkänd inhemsk terrorism. Antalet handeldvapen ökar dessutom med 5-7 miljoner per år.
Troligtvis är det fel att använda liknelsen om bjälken i ögat, eftersom man då jämställer Usama bin Laden vid en liten sticka. Men ändå...

klasnyGud, hjälp oss små människor att lita på varandra, lita på Dig och söka oss bort från våld som konfliktlösning. Lär oss att förstå kärlekens språk. Hjälp oss i Andreaskyrkan att ösa ur den inre källan av värme och omsorg och i vår vardag skapa försoning med de vi möter.

På Kulturhuset pågår utställningen "Gun Nation" av fotografen Zed Nilson till den 6 januari.

Klas Palm,
medlem i Andreaskyrkan