Alla dessa gudstjänster

Minns du sången"?! Tre färgglada sångböcker ligger på mitt skrivbord då jag kommer tillbaka från semestern. Tre sångböcker fullspäckade med sånger, psalmer och visor som sjungits och älskats under många decennier. En andlig sångskatt. Jag bläddrar igenom böckerna, "Upp till himlen når vår sång", "Jesus, han är svaret", "Löftena kunna ej svika".

Minnesbilder kommer genast dansande framför mig. Jag kan nästan känna doften av sågspån från tältmöten där kampanjsångarna står på estraden med sina blå sångpärmar. Känna den täta atmosfären från en extatisk gospelnightkväll i Missionskyrkan eller höra elorgeln från det lilla missionshuset i djupaste Småland.

Alla dessa gudstjänster jag varit på sedan jag var liten. Och alla sånger jag sjungit!

Det väcker många blandade känslor och en viss kluvenhet. En känsla av instängdhet och ensidighet men på en och samma gång glädje och stor värme. Och kanske är det ändå tack vare dessa sånger som jag valt att ägna mig åt just detta - församlingsmusiken.

I mitt jobb som församlingsmusiker är det just gudstjänsterna som är det viktigaste och mest inspirerande! Jag ser musiken och sången, inte som utfyllnad eller utsmyckning, utan som ett sätt att tillsammans med orden, tystnaden och bönen skapa helhet och sammanhang. Sammanhang där man kommer till sin rätt. Där det finns möjlighet. Till gemenskap, skapande, tröst, nyfikenhet, hopp, längtan. Och till lust. Det är min önskan. Och förhoppningen är att du vill sjunga med...

evamarie_gray2Finns de optimala gudstjänstsångerna? Sångerna som har allt? God text, där alla kan känna sig delaktiga. Bra musik, så att alla vill sjunga med. Rätt stil, som varken är för mycket eller för lite men som ändå "lyfter" lite extra?! Jag tror inte de heltäckande sångerna som tilltalar alla finns. Men jag är övertygad om att vi var och en kan hitta sångerna som kan hjälpa eller stärka oss till tro. Jag har hört om folk som sjungit sig till tro. Ibland kanske det är så att vi i första hand inte sjunger för att vi tror utan för att vi vill tro. Vi sjunger med i texter som uttrycker det vi vill ska bli våra egna ord.

Om jag minns sången? Ja, jag minns sångerna och jag har redan många bilder från gudstjänster i Andreaskyrkan. De bär jag med mig och låter mig inspireras av när jag nu fortsätter vidare till nya sammanhang.

EvaMarie Agnelid
församlingsmusiker, Andreaskyrkan