Baloo och Skalman

MatsVi arbetar med temat pilgrim i Andreaskyrkan i år. Pilgrimskransens olika pärlor möter oss med nyckelord och pilgrimsord.

När vi i detta församlingsblad fokuserar på nyckelorden bekymmerslöshet, den gröna pärlan och långsamhet, den gula pärlan, kom jag att tänka på två figurer som gestaltar dessa drag, nämligen björnen Baloo i djungelboken och sköldpaddan Skalman.

Baloos signaturmelodi låter; ”Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dig ser, glöm bort bekymmer, sorger och besvär. Var glad och nöjd för vet du vad en björntjänst gör ju ingen glad. Var nöjd med livet som vi lever här.”

Skalman är en av Bamses äldsta vänner. Han tycker inte om att stressa. Bland alla sina uppfinningar tycker han bäst om mat- och sovklockan. När den ringer finns det nästan inget som kan stoppa honom från att äta eller sova.

Bekymmerslöshet och långsamhet. Två nyckelord som kanske inte står så högt i kurs i dagens flöde. Visst är det dags att lyfta upp dem lite mer!

Den yttre långsamheten kan uttryckas genom ett neddraget tempo i livet med insikt om att en oftast inte hinner med mer bara för att en har bråttom. Att vara närvarande, leva i nuet, låta mobilen vila, fördjupa sig i något istället för att skumma över allt. Att ta mig tid med det jag gör.

Den inre långsamheten med reflektion och eftertanke. Vad vill jag egentligen, vad är riktigt viktigt? En ”långsam” människa skapar ofta ett stort förtroende. Hen blir eftertraktad som någon en vill ge förtroenden till. Någon som inte tittar på klockan jämt utan sitter stilla med tung bak på stolen, och är närvarande mentalt. En sådan människa präglas av det saktmod som kan verka avstressande på en hel omgivning.

Bekymmerslöshet och långsamhet är bra jordmån för den som vill växa till och som vågar gå i närkamp med livets stora frågor.

Baloo och Skalman går med oss på vår pilgrimsvandring och påminner oss om vikten av bekymmerslöshet och långsamhet. Vilka härliga medvandrare!

Pax et bonum!

Mats Carlsson